Salony medyczne Life+

Dla zarejestrowanych
Zadaj pytanie Zadaj pytanie Zadaj pytanie

Porady ekspertów

Zadaj pytanie specjaliście





Fizjoterapeuta radzi

  • Kręgosłup – zadbany rzadziej boli!

    Kręgosłup ludzki nie jest niestety tak monumentalny i wytrzymały jak podpory klasycznych, greckich budowli. Składa się on z 34 kręgów oddzielonych od siebie krążkami międzykręgowymi. Tkanka kostna kręgosłupa podlega ciągłym przemianom – wpływ na kierunek tych przemian i ich charakter ma sposób w jaki kręgi są obciążane. W momencie kiedy siły te są rozkładane nierównomiernie może dojść do nadwyrężenia kręgosłupa, a w dłuższej perspektywie do powstania zmian zwyrodnieniowych. Czy można temu jakoś zaradzić?

     

    Bob Budowniczy i Moneypanny powinni … 

    Niezależnie od rodzaju aktywności zawodowej (praca fizyczna lub biurowa) każdy z nas powinien przestrzegać kilku istotnych zasad:

    1. Nie należy podnosić ciężkich przedmiotów, schylając się po nie. Prawidłowa pozycja zakłada dźwiganie ciężaru z kolan. Stopy rozstawione na szerokość ramion pomagają zachować stabilność. W momencie podnoszenia mięśnie brzucha pozostają napięte, unikamy także zgięcia kręgosłupa, zbędnych pochyleń na boki oraz skrętów. Warto pamiętać o tym, aby przedmiot trzymać jak najbliżej tułowia i nie wstrzymywać oddechu w trakcie wykonywania całej czynności. Wskazane są także krótkie przerwy – w ich trakcie możemy wykonać proste ćwiczenie (np. stajemy w rozkroku, ręce kładziemy na biodra i odchylamy stopniowo tułów).
    1. Chodząc należy utrzymać postawę wyprostowaną z lekko uniesioną głową. W takiej postawie należy lekko ściągnąć łopatki, wciągnąć brzuch i świadomie utrzymywać w napięciu mięśnie pośladków i ud. Stopy stawiamy prosto.
    1. Warto kontrolować masę ciała – nadwaga jest jedną z przyczyn nadmiernego obciążenia kręgosłupa.
    1. Siedząc w samochodzie należy utrzymać kręgosłup prosto i nie wysuwać szyi do przodu. Pomaga w tym prawidłowe ustawienie wysokości fotela i kąta nachylenia oparcia - plecy powinny do niego przylegać.
    1. Jeli praca ma charakter biurowy, podstawą staje się prawidłowo przygotowane miejsce jej wykonywania. Duży wpływ na komfort i zdrowie kręgosłupa ma odpowiednio ustawione krzesło i biurko. Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule (LINK: 8 godzin za biurkiem).

     

    Chłop na schwał

    Ruch jest najlepszym sprzymierzeńcem w profilaktyce bólów kręgosłupa. Wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych, mięśni głębokich grzbietu i mięśni brzucha na pewno pozwoli na ukształtowanie solidnego gorsetu mięśniowego wokół kręgosłupa.

     

    Niestety zarówno warunki pracy jak i stan układu mięśniowego wielu pacjentów predysponuje do urazów kręgosłupa. Jego leczenie warto wspomóc środkami przeciwbólowymi i przeciwzapalnymi, odpowiednio dobraną rehabilitacją i stosowaniem właściwych ortez. Część pacjentów trafiających do naszych sklepów, poszukuje ortez na lędźwiowy odcinek kręgosłupa – zapraszamy do obejrzenia filmu, który pokazuje jak zbudowana jest taka orteza i jak prawidłowo ją zakładać. W materiale video pokazujemy tylko jeden model ortezy, ale asortyment sklepu jest o wiele większy. Sznurówki lędźwiowe różnią się między sobą rozmiarami, wyglądem, detalami budowy i materiałami, z których powstały. Wykwalifikowani doradcy salonów Life +  pomogą Państwu w wyborze odpowiedniej ortezy do konkretnego przypadku. 

    Zapraszamy do obejrzenia filmu:

     

  • Łokieć tenisisty – nie tylko na korcie

    Zwykle staramy się unikać sytuacji mogących doprowadzić do powstania uszczerbku na zdrowiu. Niestety istnieją schorzenia i urazy, które nie stanowią efektu nagłej kontuzji. Rozwijają się powoli, początkowo generując tylko niewielki ból, często lekceważony. Osoby nie zdają sobie sprawy, iż ich organizm choruje, dopiero znaczne pogorszenie sytuacji wyzwala w nich potrzebę wizyty lekarskiej. Jednym z takich schorzeń jest łokieć tenisisty – mimo swojej nazwy wcale nie dotyczy tylko i wyłącznie miłośników trawiastych kortów. Osoby odczuwające ból ręki w okolicach łokcia podczas pisania na komputerze, wyciskania ścierki, czy też odkręcenia słoika powinny przeczytać poniższy wpis z uwagą.

     

    Nie tylko łokieć

    Polska nazwa jednostki chorobowej tylko częściowo oddaje jej charakter. Rzeczywiście początkowo ból pojawia się w okolicy łokcia, jego powodem jest zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej, który jest jednocześnie miejscem przyczepu ścięgien prostowników nadgarstka. Jednakże zmiany degeneracyjne zachodzą również w obrębie przyległych do nadkłykcia struktur stawu.

     

    Poszczególne elementy układu mięśniowego naszych kończyn nie są wyizolowane – wręcz przeciwnie. Nawet przy pozornie nieskomplikowanych ruchach pracują całe partie mięśni. W przypadku łokcia tenisisty ruchy dłonią (które wykonujemy setki razy w czasie dnia) powodują mikrouszkodzenia w strukturze ścięgna, aktywując tym samym proces zapalny. Dlatego też z czasem ból nasila się, ograniczając funkcjonalność całej kończyny górnej. Gdy dolegliwość jest zaawansowana niektórzy pacjenci skarżą się na ból nawet w momencie spoczynku. Powrotu do zdrowia nie ułatwia anatomia ludzkiego ciała – odcinek ten jest słabo ukrwiony, co dodatkowo wydłuża proces naprawczy.

     

    Kto jest narażony?

    Intensywne uprawianie sportu, czy błędy treningowe nie są jedynymi czynnikami predysponującymi do łokcia tenisisty. Każda aktywność prowadząca do przeciążenia czynnościowego przedramienia: cykliczny wyprost nadgarstka, ruchy wymagającego wielokrotnego nawracania i odwracania dłoni może w dłuższym czasie doprowadzić do zapalenia ścięgien prostowników. Oznacza to, że łokieć tenisisty grozi zarówno mechanikowi, który przykręca tysiące śrubek, lub pracownikowi biurowemu urzędu z wieloletnim stażem. Osoby z zaburzeniami ukrwienia, czy siły mięśniowej są dodatkowo podatne na wystąpienie tego schorzenia.

     

    Co zrobić, gdy boli?

    Doraźnie pomaga miejscowe schładzanie bolącej ręki – krioterapia, używanie termożeli lub masaż kostkami lodu po stronie zewnętrznej stawu (uwaga na odmrożenia).

     

    Wśród leków pierwszego rzutu stosuje się leki przeciwbólowe lub przeciwzapalne (NLPZ) podawane często w formie doustnej lub maści/żeli do stosowania na staw. Idealnym rozwiązaniem byłaby również zmiana nawyków – łatwo powiedzieć.  Trudno jest zrezygnować z dobrze płatnej, lubianej pracy, tłumacząc to bólem ręki.

     

    W zależności od stopnia zaawansowania choroby pacjenci z łokciem tenisisty prędzej czy później trafiają do lekarza specjalisty. Istnieje wiele sposobów leczenia zachowawczego – wybór odpowiedniej metody zależy od praktyki lekarza prowadzącego, a także  indywidualnego stanu pacjenta. Proces rehabilitacji wspomaga stosowanie ortez, których zadaniem jest m.in. odciążenie kończyny i stabilizacja stawu łokciowego. Prawidłowy sposób zakładania ortezy stawu łokciowego prezentujemy na filmie :