Salony medyczne Life+

Dla zarejestrowanych

Nordic walking

Bartosz Hutnikiewicz
fi zjoterapeuta, Międzynarodowy
Instruktor Nordic Walking

 

 

 

 

 

Obecnie chyba nie wiele jest już osób które gdzieś nie zetknęłyby się z tą nazwą. Jednocześnie większość z nich nie wie, czym tak naprawdę jest „Nordycki Spacer”. Nordic Walking to nic innego jak forma aktywności polegająca na marszu, ze specjalnie do tego celu  skonstruowanymi kijami, podobnymi do tych używanych w narciarstwie biegowym.


Trochę historii
Owa technika marszu powstała już w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, wymyślona została przez fińskich trenerów narciarzy biegowych. Latem szukali oni formy ruchu która będzie równie efektywna jak ich zimowa dyscyplina sportowa, pewnego dnia odstawili na bok narty i rozpoczęli treningi przy wykorzystaniu samych kijów, tak narodził się Nordic Walking ,będąc początkowo formą uzupełnia treningów w okresie letnim. Jednak dopiero pod koniec lat dziewięćdziesiątych dotarł on do USA i reszty Europy stając się z roku na rok coraz bardziej popularną formą rekreacji ruchowej.


Po co i dla kogo ?
Nordic Walking jest pewnym połączeniem marszu tradycyjnego (bez użycia kijów) z techniką jazdy na nartach biegowych – odpychania się od podłoża. Prostota i łatwość takiej aktywności, a zarazem jej bezpieczeństwo, umożliwia uczestnictwo w niej osób z różnego przedziału wiekowego i różnej kondycji fizycznej. Nordic Walking na tle innych aktywności fizycznych wyróżnia to, że możne być uprawiany w każdym klimacie, w dowolnym terenie, na wszystkich nawierzchniach i co ważne - przez cały rok i przez każdego.  Podczas marszu pracuje ponad 90% mięśni całego ciała, a chód z wykorzystaniem kijów może być nawet o 40% bardziej efektywny niż bez nich. Kijki zmieniają zwykły spacer w formę treningu, angażując do pracy oprócz samych nóg, także i  mięśnie kończyn górnych, klatki piersiowej, brzucha i pośladków dzięki czemu organizm podczas marszu używa większej liczby mięśni i spala więcej kalorii. Nie mniej ważnym pozostaje fakt, iż nadal wykonujemy ruchy które są dla nas naturalne, dlatego też uprawiając Nordic Walking nie musimy obawiać się kontuzji. Lista zalet i korzyści zdrowotnych jakie płyną z uprawiania Nordic Walking jest długa a do najważniejszych aspektów zdrowotnych z pewnością można: zaliczyć pozytywny wpływ na układ krążeniowy i oddechowy (aktywne stosowanie pomocniczych mięśni oddychania podnosi zaopatrzenie w tlen całego organizmu ); redukcja obciążenia stawów skokowych, kolanowych, biodrowych i kręgosłupa, co jest szczególnie ważne dla osób otyłych, po operacjach lub ze zwyrodnieniami (stosowanie kijów odciąża cały aparat ruchowy nawet do 30%); marsz z kijami koryguje postawę, wzmacnia system immunologiczny, obniża cholesterol a także stanowi optymalny kardiotrening do redukcji masy ciała. Systematyczne chodzenie z kijkami to zdecydowana poprawa ogólnej kondycji organizmu, jest to ruch zalecany przez każdego lekarza.


Jak rozpocząć przygodę z Nordic Walking ?
Aby rozpocząć zajęcia z Nordic Walking nie potrzeba wiele. Poza chęcią samego wyjścia, ruszenia się z domu potrzebne jest wygodne obuwie, najlepiej za kostkę, dostosowane do warunków atmosferycznych i pory roku, wygodne ubranie sportowe które nie będzie ograniczało ruchów oraz para kijów do Nordic Walking. Dobór tego ostatniego jest kluczowy, na rynku dostępnych jest wiele rodzajów kijów lecz nie wszystkie nadają się do uprawiania Nordic Walking, dlatego też dobrze jest przynajmniej kilka pierwszych zajęć odbyć pod okiem instruktora, który objaśni różnice pomiędzy nimi,  pokaże prawidłową technikę marszu i dopasuje odpowiednie kije.

Jeden z twórców Nordic Walking wypowiedział kiedyś zdanie „Każdy kto chodzi może uprawiać Nordic Walking, ponieważ jest on zaprojektowany dla każdego poziomu sprawności, płci i wieku” i to prawda, Nordic możemy uprawiać wszędzie, w drodze do pracy, do domu czy idąc do sklepu, nie ma znaczenia pora roku ani podłoże,  pamiętajmy jak ważna dla naszego zdrowia jest aktywność fizyczna – wystarczy zrobić pierwszy krok ;) !