Salony medyczne Life+

Dla zarejestrowanych

Dbamy o kobietę w ciąży

W przebiegu pierwszych miesięcy ciąży naturalne zmiany hormonalne wpływają na samopoczucie psychiczne ciężarnych, często występują zmiany emocjonalne, ogólne zmęczenie i ospałość nawet po długotrwałym odpoczynku. Poprzez działanie relaksyny w kolejnych trymestrach zmiany hormonalne przekładają się na wiele zmian o charakterze fizycznym. W swoim działaniu relaksyna powoduje rozluźnienie połączeń pomiędzy kośćmi całego organizmu, które stają się bardziej ruchome względem siebie. Jednocześnie wraz ze wzrostem płodu środek ciężkości ciała kobiety ciężarnej ulega przemieszczeniu do przodu. Zła postawa podczas ciąży wynikająca z nadprogramowego ciężaru ciała spowodowanego wzrostem piersi, macicy i rozwojem dziecka przyczynić się może do kumulacji napięcia mięśniowego w ciele. Mięśnie brzucha zmuszone do wzmożonego wysiłku podtrzymując ciężar płodu i narządów wewnętrznych kobiety ulegają znacznemu rozciągnięciu. Na skutek tego wiotczeją, tracąc tym samym swą zdolność do utrzymywania prawidłowej postawy ciała a dolna część kręgosłupa jest głównym elementem podtrzymującym narastający ciężar tułowia. Kumulacja tych czynników może być przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa, które są jednym z najczęściej występujących problemów zdrowotnych w przebiegu ciąży.  Aktywność fizyczna jest jedną z najskuteczniejszych metod zapobiegających jak i zmniejszających różnego rodzaju dolegliwości bólowe. Wpływa korzystnie na ogólny stan zdrowia, zmniejsza napięcie i stres. Dzięki niej ciało ciężarnej lepiej przystosowuje się do zachodzących w nim zmian. Idealnym rozwiązaniem dla kobiet w ciąży jest systematyczne stosowanie ćwiczeń szczególnie na piłkach rehabilitacyjnych, które umożliwiają przyjmowanie różnych pozycji w trakcie zajęć wspomagając i urozmaicając ćwiczenia. Płynne ruchy wykonywane na piłkach odciążają kręgosłup, rozluźniają nadmiernie napięte mięśnie całego ciała, dzięki czemu zmniejsza się ból i dyskomfort w miejscach gdzie dochodziło do nadmiernego przeciążania mięśni i stawów. Dodatkowo niestabilność piłki podczas ćwiczeń wpływa korzystnie na równowagę wzmacniając mięśnie posturalne, które odpowiadają za prawidłową postawę ciała.  W drugim trymestrze ciąży zwiększający się ciężar ciała wraz z postępującą ciążą wzmaga wysiłek kończyn dolnych. Rosnący płód powoduje ucisk na duże naczynia krwionośne znajdujące się w miednicy, a zatrzymywana woda w organizmie może nasilać objawy niewydolności krążeniowej kończyn dolnych. Objawem takich zmian są opuchnięte stopy i łydki, częste bóle nóg, po dłuższym czasie stania uwidacznianie się powierzchownych naczyń krwionośnych, w najgorszym przypadku również żylaki. Zapobiegać tym zmianom można poprzez stosowanie od początkowych tygodni ciąży rajstop przeciwżylakowych, które dzięki stopniowemu uciskowi poprawiają odpływ krwi żylnej z kończyn dolnych. Ich zastosowanie uchroni również nogi przed powstawaniem zmian żylakowych oraz pękających naczyń w postaci „pajączków”. Pojawiające się kłopoty ze snem, są wynikiem powiększenia się rozmiaru brzucha, co utrudnia znalezienie odpowiedniej pozycji do spania. Siedzenie nie jest już tak komfortowe jak kiedyś a kłopoty
z krążeniem w kończynach dolnych i przekrwieniem miednicy mogą być powodem częstego budzenia się w nocy i niewyspania. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie odpowiedniej pozycji ułożeniowej, która odciąży kręgosłup ciężarnej i pozwoli na nieskrępowany przepływ krwi w kończynach dolnych i łożysku. Dla zmęczonej mamy pomocne będą również masaże, które wspomogą pracę całego organizmu. Masaż stosowany
w ciąży poprawia samopoczucie, dodaje energii oraz redukuje oddziaływanie nadmiernego stresu na organizm ciężarnej. Pomaga także w normalizacji napięcia mięśniowego i zmniejsza męczliwość mięśni. Zarówno w trakcie masażu jak i odpoczynku w domu pomocne będą wszelkiego rodzaju kliny, wałki i poduszki, które w łatwy sposób ułatwią dobór odpowiedniej pozycji i pozwolą na pełne rozluźnienie. W trakcie trwania ciąży lub też po porodzie na skutek przeciążenia, rozciągnięcia i zniesienia funkcji mięśni dna miednicy, mogą pojawić się problemy z wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Skutecznym sposobem zapobiegania lub niwelowania takich zmian jest codzienna gimnastyka tych mięśni w trakcie trwania ciąży lub po jej zakończeniu. Terapię można wspomagać stosując różnorodne wkładki, które uchronią kobietę przed przykrymi incydentami. Poprawiają komfort życia zapewniając wygodę i pewność siebie w każdej sytuacji.

mgr. fizjoterapii, tech. masażysta
Joanna Chitryniewicz-Rostek